woensdag 16 juli 2014

Sportief in Chiang Mae: raften, jungle flight en trekking




In Chiang Mae besluiten we het over een sportieve boeg te gooien. Kids hebben genoeg tempels gezien en ook de kookcursus haalt geen absolute meerderheid. We gaan voor raften, hoogteparcours en een tweedaagse jungletrek.


Op vrijdag trekken we dus de bergen in voor het wildwater avontuur. Omdat de stroming in het regenseizoen behoorlijk fel is, maken we gebruik van kleine raftjes voor 4 personen. Het traject is 10 km en duurt ongeveer 2,5 uur met versnellingen en watervalletjes tot klasse 4. Behoorlijk snel dus als je weet dat er maar 6 klassen zijn en je vanaf augustus raftervaring moet hebben om de rivier op te mogen. Slik. We krijgen helmen en zwemvesten, een half uur uitleg en dan hup de boot in. De kapitein roept in zijn beste Engels allerlei bevelen zoals "get in", "hold on", "over left", "over right" (spreek uit: ovalaait) ...Maar bij de eerste serieuze versnelling gaat het al mis. De mammie slaat overboord en begint wild heen en weer te zwaaien in het kolkende water. Na een paar rondjes volgt ze toch de bevelen op die de kids vanuit de boot roepen :"rechtstaan!!!" Blijkt dat het er maar een halve meter diep is :-) We leggen de rest van het parcours feilloos af - al mag de mammie vanaf nu gewoon in de boot zitten bij de versnellingen. Halverwege de toer komen we in een stortbui terecht maar dat kan de pret niet meer bederven. We lachen bij elke rapid en genieten van deze super ervaring.

Op zaterdag trekken de kids terug naar de jungle , deze keer om een hoogteparcours af te leggen. Ze zwiepen op een hoogte van 40 meter tussen de boomtoppen, scheren langs ziplines van 300 meter lang en rappellen langs de stammen naar beneden. Het parcours bestaat uit maar liefst 33 platformen. Niet voor mensen met hoogtevrees dus ... De mammie maakt er een relax dagje in Chiang Mae van. 's Avonds laten we onze spieren nog verwennen in een massagesalon al is de grens tussen genot en pijn hier wel heel erg dun.


Zondag en maandag staat uiteindelijk onze tweedaagse trekking door de bergen op het programma. We kiezen voor de tocht op Doi Inthanon, de hoogste berg van Thailand. De eerste dag wandelen we vooral bergop door de jungle. Onze groep bestaat uit 7 dus niet te groot. 

We overnachten in een dorpje midden in de glooiende rijstvelden. De gids vergast ons op een overheerlijke soep en groene curry. 's Avonds spelen we allerlei raadseltjes met kleine bamboestokjes. Hoe mooi en eenvoudig het leven kan zijn. Er zitten ook minder muggen dan op onze vorige tocht dus we slapen zelfs goed op de bedden van bamboelatten :o.

De tweede dag wandelen we 4 uur door de heuvels, veel op en af, maar wel een prachtige en gevarieerde omgeving. We klefferen over afsluitingen en ploeteren door beekjes en rijstvelden. De lunch nemen we gewoon mee: noedels in bananenbladeren die de gids 's morgens had klaargemaakt.

Na de lunch bezoeken we nog een olifantenkamp en een waterval en we sluiten de dag af met een tochtje op een bamboevlot. 

Tegen 8u zijn we terug in Chiang Mae en begint de gewone drukte: nog snel naar de nachtmarkt om wat pakjes, voetmassage en dan zakken maken, want morgen gaan we richting zuiden waar de zon op ons wacht ...(avontuur om er te geraken in volgende post)







1 opmerking:

  1. Héél smakelijk gelachen om het spektakel in de ondiepe raftrivier. Haaaahaha, zie het helemaal voor me!
    Vind het ook wel super: de mammie en de kids heerlijk door Thailand toeren. Geniet er heel intens van!
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen