zaterdag 5 juli 2014

2-daagse trekking ... een echte beestenboel


Op vrijdag vertrekken we met een minibusje op 2-daagse in de heuvels rond Kanchanaburi. We starten bij de Sai Yok Noi waterval, een tegenvaller na de prachtige Erawan watervallen van gisteren. Vervolgens bezoeken we hellfire pass, een van de zwaarste stukken van de death railway. Krijgsgevangenen moesten er met de hand een rotswand uitkappen over een afstand van meer dan 100 meter. Ze werkten 18 uur per dag. 's Nachts werd de tunnel verlicht met toortsen gemaakt uit bamboe. Vandaar ook de naam 'hellfire pass': een hel om in te werken, de vele vuurtjes en uiteraard de pas. Meer dan 100 000 mensen stierven tijdens de bouw van de spoorweg aan ondervoeding, ziektes en folteringen. Voor we aan de eigenlijke trektocht beginnen dobberen we nog wat in een lokale hot spring.

Na de middag wacht Ton, de lokale gids, ons op. Ton heeft het vooral voor Emma... what 's in a name... We worden in de laadbak van een pick-up naar het startpunt van de tocht gebracht. De gidsen vragen zich af of de mammie het traject wel zal aankunnen ??? Pas na wat opscheppen over de Himalaya geven ze toe en beginnen we met zijn allen aan de jungletocht.

Ondertussen pakken dikke wolken samen. In een verzengende hitte banen we ons een weg door een dicht begroeid bamboewoud. Ton raadt ons aan om een jas aan te trekken "heaffy leen comin". De tropische bui laat een rijk palet geuren opstijgen uit de jungle. Na amper 5 minuten zijn we kletsnat ... vooral in onze jas. Het is zo heet dat we ons te pletter zweten en we produceren meer vocht dan de hemelsluizen dus we beslissen dat nat worden van de regen een betere optie is. Even later stopt de bui, maar de hitte en de vochtigheid zijn zowaar nog gestegen. Gelukkig leidt de mooie omgeving ons af van de warmte: prachtige watervallen, reuze bamboes, duizenden tinten groen en het vraag-en-antwoord spel van exotische vogels.

Na een klim van 3 uur bereiken we een open plek op de heuvel met enkele houten huisjes. De douche bestaat uit 2 doorgesneden bamboestokken die ijskoud water uit de rivier aanbrengen. Op foto ziet het geheel er idyllisch uit maar het addertje onder het gras zijn de miljoenen insecten: de muggen zoemen eindeloos rond onze kop terwijl agressieve rosse mieren langs onder het offensief inzetten. Om nog maar te zwijgen van giftige slangen en spinnen die zich in deze contreien schuil houden. We spuiten de halve bus deet leeg maar moeten toch om 8u al terugtrekken onder het muskietennet. Gelukkig hebben we er zelf ook eentje bij want in de hut moesten we anders met 3 op 1 matras onder een net kruipen. Lees: matras voorzien op Thaise afmetingen. "Matras" is overigens groot woord, het ding is nog harder dan de vloer zelf. De nachtelijke geluiden van padden en krekels overstemmen alles.

Na een redelijk slapeloze nacht vinden we onze rugzakken en schoenen onder een laag mieren terug. Na een lekker ontbijt beginnen we aan de afdaling. Onderweg botsen we nog op een dikke tarantula.

Vervolgens brengt een olifant ons terug naar de rivier. Een ritje op een olifant is in Thailand een standaard attractie voor toeristen en we stijgen toch met een beetje gemengde gevoelens op het grote dier. We zijn blij dat we vandaag alleen zijn en niet in een Hannibal-like kolonne op dumbo rijden. Hoog en droog rijden we langs rijstplantages en kleine dorpjes. Al moeten we nu uitkijken voor gigantische exemplaren dazen die zich vastboren in de dikke olifantenhuid en wellicht ook wel een stukje Emma zouden lusten. Emma zit namelijk op de kop van de olifant tussen 2 flappende oren. De kleine haartjes op de kop van de olifant blijken borstelige stekels.


Maar het is een goedgetraind dier en we bereiken heelhuids onze stop aan de rivier waar we met een raft stroomafwaarts varen. Ook nu zijn we helemaal alleen en kunnen we al peddelend volop genieten van het mooie uitzicht. Na de lunch rijden we met de trein over de death railway en we eindigen de uitstap aan de bridge over the river kwai. 's Avonds, of liever 's nachts, kijken we in een bar naar de kwartfinales, omringd door allemaal verklede Belgen. En morgen trekken we verder naar ayuthaya de vroegere hoofdstad van Siam (het huidige Thailand).

2 opmerkingen:

  1. brr brrr, spinnen, slangen, muggen, dazen, ik zou niet zo stoer zijn als jullie hoor! Maar het ziet er prachtig uit! Hopelijk genieten jullie met volle teugen, groetjes, Kyoko

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heaffy leen... ken er alles van, alleen dat de Medoc en Bretagne voor de rest pak minder exotisch zijn. Hoewel, we hebben langs de côte sauvage vandaag ook palmbomen gezien :-) De blog leest weerom als een trein, geweldig! Prachtige foto' trouwens, net als emma haar 2 vlechtjes. Pas maar op dat ze haar niet met de tuk-tuk meepakken. Take care en laat de tarantula's maar ginder.

    BeantwoordenVerwijderen