zaterdag 5 juli 2014

Chillen in Kanchanaburi




Op woensdag nemen we de minibus van Bangkok naar Kanchanaburi, een dorp op 150 km van Bangkok, tegen de grens met Myanmar en vooral bekend omwille van de "bridge over the river kwai". We arriveren kort na de middag en gaan op zoek naar een lodge. We kiezen voor het eerste het beste : een kleine paalbungalow vlak aan de rivier voor de riante som van 12 EUR per dag ... Voor ons drie samen :-)

Daarna huren we wat fietsen en trekken op verkenning in de omgeving. Onderweg worden we gestopt door voorbijgangers die ons fruit aanbieden. We fietsen naar een grot met Boeddha en als we aankomen hebben we een tropische fruitmand verzameld. In de grot fladderen de vleermuizen rond onze oren, maar het is er wel lekker fris.

Na de grot fietsen we terug naar het centrum om het "death railway museum" te bezoeken. Tijdens de tweede Wereldoorlog wilden de Japanners een treinverbinding aanleggen tussen Thailand en Birma (het huidige Myanmar) om hun bevoorrading te garanderen in de strijd tegen de geallieerden. Het stuk spoorweg moest 415 km overbruggen en zou normaal gezien 5 jaar duren om te bouwen. Ze zetten krijgsgevangenen en lokale dwangarbeiders in en klaarden de klus op anderhalf jaar. Het museum geeft een mooi beeld van de vreselijke omstandigheden waarin het spoor werd gebouwd. We bezoeken ook het war cemetery, stille getuige van de gruwel. 's Avonds kuieren we nog wat op de lokale avondmarkt en proeven allerlei lekkers van de kraampjes.

Op donderdag nemen we een lokale bus, genre gammel krel, naar de Erawan watervallen. Over een lengte van anderhalve kilometer kan je 7 verschillende watervallen bezoeken. De kids plonsen er op los. Vooral platform 4, een waterval met natuurlijke rots-glijbaan, valt in de smaak. De mammie houdt het op pootje baden maar heeft het niet zo op de kleine visjes die aan de tenen komen sabbelen. Kei vreemd gevoel tot blijkt dat je daar in Europa stukken van mensen voor moet betalen om met je voeten in zo een emmer eelt-etende vissen te zitten. Een gratis pedicure ;-)






Om 4 uur nemen we de overvolle bus terug en we maken de rugzakken klaar voor de 2-daagse trekking die vrijdag en zaterdag op het programma staat.

1 opmerking: