
Op maandag reizen we van Kanchanaburi door naar Ayuthaya, de voormalige hoofdstad van Siam of Thailand. De binnenstad wordt omringd door 3 rivieren en op het eiland kan je de ene historische plek na de andere bezoeken: tempels, ruines van tempels, paleizen ... Een echt paradijs voor de liefhebbers van steentoerisme.
We hoppen langs een paar goedkope guesthouses en botsen dan in een smal straatje op een volledig vernieuwd hotel dat promo's aanbiedt: 25 EUR voor een spiksplinternieuwe familiekamer en een zwembad vlak voor de deur. De kamer is iets boven budget maar kids zijn direct in de wolken, dus we gaan ervoor. En maar goed ook, want het is hier maar liefst 37 graden, nog warmer dan Bangkok dus een plons in het water doet echt goed.

Op maandag huren we ons een paar fietsen en we bollen van de ene naar de andere tempel met de meest onuitspreekbare namen. Aan een loket steekt de ticketverkoopster ons een hap pikante inktvis in de mond. Ze liggen al op voorhand in een deuk om onze reactie te zien, maar gelukkig eten we thuis ook regelmatig pikant. En het gerecht was best lekker.

's avonds varen we met een longtail boat langs de rivier en bezoeken nog meer tempels. In sommige stikt het van de vleermuizen. Bij valavond krijgt het geheel iets mystiek en we zijn blij dat we deze stop hebben ingelast.

Dinsdag nemen we de lokale trein naar Bang Pa In, een dorp op 10 km van Ayuthaya om nog een paleis te bezoeken. We worden eerst nog aangesproken door de "behulpzame" Thaise die ons een taxi probeert te verpatsen onder het mom dat de trein zeer veel vertraging heeft. Maar we laten ons niet vermurwen door deze klassieke truuk van de foor-der-bedriegers en stappen gezwind naar het loket. Een ticket kost 3 baht (delen door 45), dus amper een paar cent. De conducteur komt zelfs verwittigen als we moeten uitstappen. Het paleis zelf ligt wel nog 4 km van het station en er zijn in de verste verte geen tuk-tuks of taxi's te bespeuren. Dan maar achter op een paar brommers, zonder helmen ... Brr. De mammie vindt het maar niks maar flor en Emma genieten volop van de korte rit. En ook al hadden we aangedrongen op "slow", de brommerkes trekken toch ferm op. Het paleis zelf is absoluut de moeite, zowel binnen als in de omliggende tuinen. Voor Marraine nemen we een paar foto's aan de bougainvillees :-)

Na het paleis chillen we wat aan het zwembad van het hotel en in de namiddag bezoeken we nog de floating market. We zijn er ook getuige van een lokaal theaterstuk waarin een of andere veldslag wordt nagebootst. Het gevecht met de zwaarden duurt nogal lang maar het is best grappig. Bloed vloeit rijkelijk en enkele Thaise kinderen - die het verhaal wel begrijpen - barsten in tranen uit.

's Avonds keren we nog even terug naar de tempels omdat de lonely planet een 'view by night' aanprijst. We kuieren door het park als we plots een krokodil-achtig beest door de vijver zien schieten. Het blijkt om een gigantische varaan te gaan die zomaar midden in het stadspark rondzwemt ?!? Onze goesting om tempels te zien, is snel over. We durven zelfs het brugje niet meer over, want het gevaarte is aan land gekomen en houdt zich schuil onder de brug. Een serieus addertje ...
ziet er wondermooi uit! Ik had 'duikske-weg' gespeeld met die varaan :-)
BeantwoordenVerwijderen